• وبلاگ : سبكسري هاي قلم...
  • يادداشت : آموزش لهجه شيرين مشهدي(2)
  • نظرات : 13 خصوصي ، 18 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام عرض مي کنم خدمت شما دوستان عزيز و علاقمدان به مبحث شيرين نقد واژه ها!

    در اين قسمت سعي خواهيم کرد که با نقد دقيق و ادبي آنها را ريشه يابي کنيم، همراه ما باشيد:

    1- ممکن است برخي اين عبارت را با عبارت " موسي، تقي کجاست؟" اشتباه بگيرند. اين عبارت به طور جدا گانه خود داراي معني ميباشد اگر موسارا نمادي استعاراي از يک شخص حقيقي بگيريم و تقي را يک شخص حقوقي در خواهيم يافت که اصلا اين يک عبارت کاملا تخصصي و حقوقي است که جهت رفع ابهام کردن شخصيت هاي حقوقي به کار مي رود.

    2-در اين قسمت مي توان در يافت که از آنجا که اين واژه بسيار قديمي مي باشد و گاها شنيده شده که آن را براي گاري بکار مي بردند با کمي باز گردان امروز هم به عنوان وسيله نقليه استفاده ميشود ... لازم به ذکر است که نام "پاترول" را هم از اين گرفتند.

    3-سرکن عبارتي بس شرگرف است و داستان ها دارد که به علت ضيق وقت بايد در جلسات بعد برسي شود.... در همين حد بگويم که کلمات "سرکه، سرخر، سر سخت، سرطن، کن سلوقون و دمپايي لا انگشتي" از اين واژ استخراج شده است.

    4-در اين جا مي بينيم که "ک" به کار رفته در آخر مي تواند "ک" تصغير باشد و به معناي کمي کوچک تر از نارنج که البته به معناي ليمو ترش نرسيده و آفتاب خورده است که پوستش به زردي مي زند..... البته از آنجا که وقتي آن ليمو ترش ها را پرت مي کردند جايي و مي تر کيد امروزه از اين واژه براي مواد منفجره پرتابي هم استفاده مي شود.... البته بعضي ديگر هستند که آن را براي "نارنگي" ها به کار مي برند.

    5- اين مورد بر خلاف ظاهر پيچيده اش کاملا معني روان و ساده اي دارد..... اين واژ] معادل مشهدي واژه "اگزيستانسياليسم" است.

    (کسي موردي داره )

    ====================

    اين هم از جلسه اين هفته

    سوالي نبود!؟

    پاسخ

    همين جا تشكر ميكنيم از زحمات بساير جناب آقاي س.م كارشناس محترمفقط اينجا يه سوال باقي مي مونه كه شما كه خودتون مشهدي نيستين چه طور اين قدر دقيق معني واژه ها رو ميدونين؟